Frågor och svar

 

  BESTÄLLNING

Kan jag ändra min beställning?
Ja, om vi inte startat tryckningen.
Kontakta oss så hjälper vi dig.

Vad kostar frakten?
Du ser fraktkostnaden i beställningsbekräftelsen. Fraktpriset är baserat på vikten samt vilket postnummer frakten ska till.

Finns det några andra avgifter?
Om du valt att ladda upp ett original och du ser att det finns varningar så kan du bocka i att du vill ha hjälp med ditt original. En kostnad på 500 kr läggs då på i din beställning för att hantera dessa varningar. Vi kommer då att ta kontakt med dig.

Är samtliga priser inklusive moms?
Nej, samtliga priser är exklusive moms och frakt.

Kan jag annullera en beställning eller produkt?
Kontakta oss omgående för att få status på din order. Ordern kan fortfarande annulleras om den inte redan är tryckt. Vi processar din ursprungliga order snabbt och därför är det bråttom om du vill avbeställa.

Vad händer med min adressinformation?
Dina uppgifter hanterar vi helt konfidentiellt. Vi ger inte ut din information till en tredje part.

Vart hittar jag kassan?
Längst upp på sidan.

Vilka krav på webbläsaren behövs för att kunna handla trycksaker?
FLIPPtryck är optimerad för Internet Explorer 8, 9 och 10 samt Safari, Chrome och Firefox. Använder du en annan webbläsare och får problem, vänligen kontakta oss.

Hur tar jag bort en trycksak ur Kundvagnen?
Klicka på krysset bredvid din artikel i din kundvagn. När du genomfört din ändring så uppdateras din kundvagn automatiskt.

Jag vill beställa en dummy! Går det?
I dagsläget så skickar vi endast ut pappersprover. Se under ”Beställ pappersprover”

Kan jag beställa en lägre upplaga eller en annan avvikande produkt?
Kontakta oss eller ring oss så hjälper vi dig med en offert.

Jag vill beställa limbunden broschyr men jag får inte upp det som alternativ.
Limbindning kan endast väljas från 32 sidor och uppåt.

Jag vill avbryta min beställning och beställa något annat i stället. Hur kommer jag tillbaka?
Tryck på logon i överkanten för att komma till startsidan.

Jag vet inte vilket papper jag ska välja!
Klicka på ”Beställ pappersprover” så skickar vi hem dem till dig så att du får klämma och känna i lugn och ro. När du bestämt dig kan du lägga din beställning hos oss.

Hur gör jag om jag vill ha ett annat papper/format?
Kontakta oss eller ring oss så hjälper vi dig med en offert.

Jag kan inte komma åt sidan.
Vi gör vårt bästa för att webbplatsen ska vara tillgänglig utan avbrott och att överföringar sker utan fel. På grund av Internets beskaffenhet är detta dock inget vi kan garantera. Åtkomst till webbplatsen kan från tid till annan vara omöjlig eller begränsad på grund av reparationer, underhåll eller introduktion av nya funktioner eller tjänster. Vi minimerar sådana avbrott eller begränsningar så långt det är möjligt.

REGISTRERING

Varför ska jag registrera mig?
När du registrerar dig som kund hos oss så har du möjligheten att välja faktura som betalningsalternativ. Om du är registrerad kan du även se dina tidigare beställningar.

Ditt konto
Du ansvarar själv för att hemlighålla användarnamn och lösenord till ditt konto, samt för att inte obehöriga användare får åtkomst till din dator och ditt konto. Du förbinder dig att vidta alla nödvändiga åtgärder för att hemlighålla lösenordet.

  BETALNING

Hur betalar jag?
Genomför betalning via kontokort eller faktura om du är inloggad.

Kan jag beställa trycksaker på annat sätt?
Du är alltid välkommen att kontakta oss för en offert.

Min trycksak har endast 6% moms. Hur ska jag hantera det?
Ring oss så hjälper vi dig.

Hur fungerar kreditkortsbetalning?
När du betalar dina trycksaker med kreditkort hanteras betalningen av vår betalningspartner PAYEX (www.payex.com) för att garantera snabb och säker betalning. Så här går det till:

När du skapat de produkter du vill handla och valt att gå vidare med betalning länkas du över till PAYEX säkra betalningsserver. Välj typ av kreditkort (Visa, Mastercard eller American Express), ange kortnummer och giltighetsdatum. En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer samt att det finns pengar på kontot. Pengarna dras från ditt konto. Kund och Åtta.45 Tryckeri AB har nu ett bindande avtal om leverans av de produkter som beställts.

Kan jag betala med faktura?

Du kan ansöka om att få betala med faktura när du gör ditt köp.
Vi förbehåller oss rätten till att göra en kreditprövning. När du har blivit godkänd skickar vi dig ett mejl med dina inloggningsuppgifter till sidan. Leverans av faktura sker till din folkbokföringsadress. Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 30 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta 2% per månad samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post.

Jag har en fråga angående en faktura. Vart vänder jag mig då?

Du är välkommen att ringa vardagar mellan kl 8.00-16.45 på tel. 08-553 348 84
.

  FRAKT OCH LEVERANS

Hur levereras min trycksak?
Vi levererar företrädesvis med Företagspaket inom Sverige, utanför Stockholmsområdet. Inom Stockholm levererar vi med egna bud-eller lastbilar.

Till privatpersoner levereras varorna till utlämningsställe (MyPack) närmast er adress. Du får en avisering där det framgår vad som gäller i ditt fall. Möjligheten för leverans hem till dörren finns också (Hempaket) och då levereras paketet/en (upp till 20 kg/paket) hem till dig på dag-eller kvällstid efter överenskommelse med Posten. Viktigt att tänka på i båda fallen är att man måste fylla i mobilnummer, för avisering.

Kan jag hämta upp min upplaga på tryckeriet?
Ja, det alternativet finns.

Transportskador
Om någon kartong ser skadad ut, anmäl det då till personen som levererar. Denne får då göra en anteckning om detta innan ni skriver på mottagandet. Anmäls ej skadat gods vid leverans är det svårt att få kompensation för detta från speditören. Det är Du som köpare som är ansvarig för att anmäla ev. skadat gods till speditören. Om överenskommelse med fraktbolag ej kan nås kontaktar ni oss omgående. Vi ansvarar dock inte för eventuella transportskador.

Returer
Mottages ej utan godkänd reklamation. Kontakta oss alltid innan retur. Kund ansvarar för eventuell fraktkostnad vid returnering av paket. Reklamation ska ske inom 5 arbetsdagar
efter leverans för att kunna anses som giltig. Kontakt och överenskommelse med kundtjänst ska alltid ske innan eventuell retur. Vi ansvarar ej för eventuella förluster p.g.a. försenad leverans.

Kan leverans ske till flera olika adresser?
I dagsläget kan du endast ange en leverans adress.

Hur lång tid tar det tills jag får mina varor?
Dina varor levereras från tryckeriet på angiven leveransdag. Ditt postnummer kan påverka leveranstiden från posten om du bor utanför Stockholmsområdet.

Varför har mina trycksaker inte kommit?
Kontakta oss så återkommer vi med leveransbesked.

Hur kommer mina trycksaker att vara förpackade?

Alla trycksaker levereras i kartonger med Åtta.45 logotyp.

  ORIGINAL

Vad är det för krav för en tryckfärdig PDF?
Vid lämning av digitala original så skall dessa alltid sparas och skickas som tryckfärdig, högupplöst PDF. Detta innebär att vi inte har möjlighet att redigera i materialet utan enbart behandlar det för tryck. Din PDF skall innehålla utfall 3 mm inkl. skärmärken och inbäddade fonter. Rekommendation är att ladda ner vår egen förinställningsfil för pdf-export på vår hemsida (joboption).

Vad betyder 4+4 färger och 4+0 färger?
Beteckningen 4+4-färger syftar på färgtäckningen på fram- och baksida av det tryckta arket. Därmed trycks fram- och baksidan med 4-färg.
Beteckningen 4+0-färger syftar på färgtäckningen på fram- och baksidan av det tryckta arket. Det innebär att framsidan trycks med 4-färg och baksidan med 0-färg.

Vad menas med utfall?
Alla bilder som ligger ända ut på sidan ska ha ett utfall på 3 mm, annars kan du riskera att få en vit kant vid skärning. Filen ska alltid innehålla skärmärken.

Måste jag lägga till utfall?
Ja, om det är tryck ända ut i kanterna så behövs det utfall, minst 3 mm, i så fall behöver man lägga till skärmärken också.

Vad menas med skärmärken?

Trycket görs alltid på ett tryckark som är större än slutprodukten. Därefter kapas pappret till rätt storlek. För att markera var det ska kapas används så kallat skärmärken.

Varför ska alla texter som visas i svart endast sättas som 100 procent svart?
Om svart text, i 100%, ligger i flera färger, kan det vara svårt att få delfärgerna att passa exakt, risken för misspass ökar. Även färgade texter av mindre grad kan öka risken för misspass.

Så definieras färgen svart
Om du ska definiera färgen svart (till täckyta) med CMYK-färger får du det bästa resultatet genom att
välja: C=40 M=30 Y=0 K=100.
Svart text och ritade linjer ska emellertid definieras som C=0 M=0 Y=0 K=100.

Vad menas med att teckensnittet inte är inkluderat?
Om du har använt ett teckensnitt som inte är standard så är risken stor att din PDF ser annorlunda ut när en öppnas på en annan dator. Hur du bäddar in teckensnitt beror helt på vilken dator, program eller version du använder. Vi rekommenderar att du använder InDesign och att du laddar ned våra förinställningsfiler för pdf-export. (joboptions)

Vilket program rekommenderas för att skapa tryckoriginal?
Alla moderna layout- och grafikprogram som tex. Adobe InDesign, QuarkXPress, Adobe Illustrator samt Adobe Photoshop.

Kan jag skicka in provtryck eller andra exempel för tryck?
Givetvis är det möjligt. VI rekommenderar att du isåfall tar kontakt med oss.

Kan min PDF innehålla bilder i RGB?
Vi rekommenderar PDFX/4 där både CMYK och RGB är tillåtet. Alla PDF-filer körs genom ett preflightprogram för verifiering.

Vad händer om jag har för mycket färg på mina bilder?
Den totala färgmängden för en bild ska inte överstiga 280 procent på bestruket papper (250 procent för obestruket papper). Vi reducerar i så fall färgmängden i vårt system men kan i så fall inte garantera färgåtergivningen.

PMS färger
Använder du PMS -nummer så kommer dessa att konverteras till CMYK.

Kommer mitt tryckorginal att kontrolleras?
När vi fått in Ert original kommer en standardkontroll genomföras. Denna kontroll erbjuder en grundläggande genomgång av tryckoriginalen angående dess lämplighet för tryck.

Kan jag få ett provtryck från er?
I dagsläget så har vi inte det som alternativ via denna sida.

Hur gör jag om jag vill ha svanenmäket på min trycksak?
Kontakta oss om du vill Svanen- eller FSC®-märka din trycksak.